آشنایی با دو شرکت اخلالگر و نو اندیش در دو حوزه صنعت حمل و نقل و خدمات مالی، «اختلال» کلمهای است که این روزها در دنیای تجارت و استارتآپ زیاد استفاده میشود. هر شرکتی دوست دارد در زمینهی صنعت خودش یک اخلالگر باشد. اما دقیقا اخلالگر به چه چیزی اشاره دارد؟ همانطور که از ذات این واژه برمیآید، اخلالگر به شرکتی گفته میشود که در صنعت خودش، مثل حمل و نقل، مهماننوازی و هتلداری یا اقتصاد، یک تاثیر موجی ایجاد کند. یعنی حرکت نوینی که به قدری تاثیرگذار است که روشهای قدیمی کسب و کار و تجارت کنار میروند. در این مقاله قصد داریم شما را با دو شرکت اخلالگر و نو اندیش در دو صنعت حمل و نقل و خدمات مالی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
صنعت حمل و نقل
اگر به خاطر بیاورید در سالهای گذشته، زمانی که سرویسهای تاکسی تلفنی به این صورت فراگیر نبود، برای نقل مکان کردن باید کنار خیابان میایستادید تا یک تاکسی را صدا بزنید. اما در سالهای اخیر، صنعت حمل و نقل توسط شرکتهایی مثل «اوبر» (Uber) دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. اوبر یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای حمل و نقل بینالمللی است که برای ارایهی سرویساش عمدتا از تکنولوژی بهره میگیرد.
این انقلاب به کمک تکنولوژیهای مدرن امروزی، به ویژه تکنولوژی موبایل، گوشیهای هوشمند و برنامههای آنها صورت گرفته است. اما چیزی بیش از تکنولوژیهای جدید در موفقیت اوبر، به عنوان یک شرکت اخلالگر، دخیل است. الگوی تجاری غیرسنتی و مدرن این شرکت، در کنار تمایل آن به پاسخگویی به نیازهای مشتری و ارایهی تجربهی خوب به آنها موفقیت اوبر را رقم زده است.
اوبر دقیقا روی نکتهای تمرکز کرده که تقریبا با دیگر اخلالگران مشترک است: اهمیت به راحتی و آسایش مصرفکننده. این رویکرد به رشد سریع این شرکت منجر شده است. اوبر صنعت حمل و نقلاش را از ایالات متحده و بریتانیا گرفته تا آسیا در سطح جهانی گسترش داده است؛ این دستاورد با پاسخ دادن به مشکلاتی که سالها در این صنعت وجود داشت، تحقق یافت.
صنعت خدمات مالی
شاید بانکداری جزو مشتریمدارترین صنعتها نباشد. اما بانکهایی مثل DBS این باور را تغییر میدهند. این بانک سنگاپوری، که یکی از بزرگترین بانکها در آسیا به حساب میآید، از تکنولوژی برای ارایهی سرویسهایش استفاده میکند؛ و همچنین رویکرد انسانمدارانه در ساز و کار تجارتاش دارد. همین موارد باعث شده که DBS در تعامل تجاری میان مشتری و بانک انقلابی ایجاد کند.
درحالی که بسیاری از بانکها رویهای قدیمی را دنبال میکنند و خدماتشان را در شعبههای مختلف ارایه میدهند، DBS تعداد زیادی برنامهی موبایلی عرضه کرده که زندگی مشتریان و عملیات بانکی را آسانتر و روانتر میکند.
یکی از این برنامهها شامل Paylah! میشود؛ برنامهای که به کاربران این امکان را میدهد که از طریق گوشیهایشان پرداختها را ارسال و دریافت کنند، قبضهایشان را پرداخت کنند و کارهای بیشتری انجام دهند. همچنین باید از برنامه Home Connect نام برد؛ یک فروشگاه تماموقت که به خریداران خانه از همه نظر کمک میکند؛ از اعطای وام و تامین بودجه گرفته تا مقایسهی قیمتها و معرفی خانهها.
این بانک از روشهای نوینی برای ارایهی خدمات استفاده میکند که قبلا انجام نشده بود؛ همین باعث شده که DBS به یک اخلالگر در صنعت خدمات مالی تبدیل شود. از میان این روشها میتوان به سیستم دریافت نوبت از طریق پیامک، دستگاههای عابربانکی که بروشور به بیرون میدهند و ایجاد حساب بانکی به صورت مجازی برای شرکتها اشاره کرد. البته ممکن است که نگرانیهایی جزئی در مورد خطرات احتمالی برنامههای موبایلی وجود داشته باشد که DBS برای آنها هم راه حلی دارد. این رویکرد مشتریمدارانه و دیجیتالی نشان میدهد که زمان تغییر و تحول صنعت بانکداری فرا رسیده است.